16. Butind

20 poeng   714 moh. N68°32.61/017°06.79.

Anbefalt løype over Sauen6,5 km fra start (ved det øverste skiltet "Sauen" ved veikryss boligfelt "Sporet"), 85 moh. N68°30.91/E017°01.11. Gangtid ca. 2 t 30 min.

Kjør av fra E-10 ved butikken i Bogen, følg Bergvikveien godt forbi kapellet på Bergviknes. Ta første vei til venstre inn på Kleivveien og kjør til skilting på h. side. Parkering er skiltet. Følg sti langs gjerdet forbi den nå nedlagte grovavfallsplassen og de gamle dagbruddene. Følg så god og tydelig sti opp til Sauen.

Følg deretter godt merket løype fra Sauen til Butind. Trimkassen står inn mot lemuren helt fremst på Butinden - foran den fremste og vestligste varden.

Alternativ rute via Vassbotn: 7,4 km fra start Niingsveien, 25 moh. N68°32.03/E017°00.45. Gangtid ca. 3 timer.
Parkering/start ved turlagets oppslagstavle ved Niingsveien. Gå veien til Kraftstasjonen. Følg traktorvei til skilt Turløype i Vassbotn. Følg tydelig sti oppover dalen, gå brua over Buelva til stikryss. Skilt til høyre viser vei mot Butinden, langs Harstad Turlags løype. Et stykke forbi Buvatnet er et nytt skilt som viser vei til høyre, mot Butinden. Følg vardet løype opp til toppen.

Utsikt nordover fra Butind

Avstand Butind - Tverrfjellet er 3,8 km, gangtid ca. 75 min. Avstand Butind - Niingshytta er 3,9 km, gangtid ca. 75 min. Avstand Butind - Sauen er 2,5 km, gangtid ca. 45 - 60 min.

Viktig: Traseen Sauen -Butind er foreløpig merket med røde stikker slik at vi senere kan sette opp varder. Traseen er valgt slik at den er familievennlig og lett å gå. Merk: De røde stikkene må ikke fjernes eller flyttes!

Disse løypene er høgt over havet og tåka kan komme fort! Ha derfor alltid med kart og kompass, selv om løypene er godt merket!

-> Kartutsnitt

Sti fra Vassbotn
Det er flere mulige ruter til Butind. En av de er å gå opp fra Vassbotn - Ta av til venstre ved skiltet  et lite stykke før trimkassen i Vassbotn. (ved restene av den gamle rørgata) Du kan også gå til Niingshytta eller Tverrfjellet denne veien.
Sti fra Vassbot...
på vei til Butind/Tverrfjellet
Du kan også gå til Butind fra Niingshytta. Her i krysset hvor stiene fra Niingshytta og Vassbotn møtes.
på vei til Buti...
Buelva
Det er merket sti fra Vassbotn opp på Butind. På bildet brua over Buelva.
På Butind

På Butinden er det to varder. Personene på bildet står ved varden som ligger på det høyeste punktet. Den andre varden, (der trimkassen er) vises såvidt litt lenger til høyre i bildet.

Ved trimkassen på Butind
Pause ved trimksassen på Butind - i le for vinden bak den lille steinmuren.
Ved trimkassen ...
Panoramautsikt
fra Butind er det flott utsikt mot bl.a. Bogen, Liland og sørsida av fjorden.
Luftig utsiktspunkt
Luftig utsiktspunkt like ved trimkassen...
Luftig utsiktsp...
Trimkassen
Et av turens høydepunkt er å skrive seg i turlagsboka!